Det er snart jul igen – tro det eller ej. Og det får nettet til at summe af aktivitet. Folk optager masser af forbrugslån, de køber ind i galskab og for mange ender det med økonomiske tømmermænd i januar, når afdragene begynder. For eksempel købes der lige nu enorme mængder af legetøj online, og det er faktisk sådan, at salget af legetøj på nettet er ved at overstige salget af legetøj i de almindelige detailbutikker. Det ses blandt andet hos butikken Glade Unger og flere andre steder faktisk.
Hvad sker der med den gamle detailhandel?
Selvfølgelig vil butikkerne overleve – men langt fra dem alle. Det er et faktum, at indkøbsmønstrene ændrer sig, og nogle butikker så det komme for år tilbage. De ændrede deres strategi, så den også omfattede en online tilstedeværelse. Og for mange har det betydet meget mere end overlevelse – det har betydet vækst grundet en markant udvidelse af kundepotentialet. Med internettet er det intet problem for en butik i Frederikssund at have Skagen som sit nærområde for eksempel.
Gode eksempler på butikker, der har taget nettet til sig:
[box type=”note” style=”rounded” border=”full” icon=””]Funky Little Monkey Børnetøj
Glade Unger
BD Store[/box]
Forbruget stiger – selv i en krisetid. Og det er altså bragende vigtigt for en hvilken som helst indehaver af en detailforretning at finde vejene til de potentielle kunder, der er. Og en af de bedste metoder er altid at udvide potentialet geografisk. Med internettet er det muligt uden at skulle åbne flere fysiske butikker – og det er der jo så også en del, der har forstået. Men desværre har endnu flere ikke forstået det – en ny undersøgelse antyder, at op mod 60% af de danske virksomheders hjemmesider sjældent eller aldrig opdateres.
Nuvel: Verden er jo sådan indrettet (heldigvis), at nogle skal tabe og andre skal vinde. I dette ræs er det så butiksindehaverne selv, der afgør, om de skal være vindere eller tabere. Hvad har du valgt?