Kreatin dosering

Når man beslutter sig for at prøve kreatin, så kan det være svært at gennemskue hvor meget kreatin man skal tage, og hvor ofte man skal tage kreatin. Specielt fordi mange danske forhandlere af kreatin er underlagt den danske lovgivning, som specificerer hvor meget kreatin man må tage i forhold til dansk lovgivning. Denne kreatin dosering er dog ikke altid i overensstemmelse med det som videnskabelige undersøgelser har vist er bedst. Vi vil derfor i denne artikel se nærmere på doseringen af kreatin.

Når man beslutter sig for at tage kreatin, så er der flere måder at gøre det på. Den mest normale måde at indtage kreatin på, er via det man kalder en kreatin loading cyklus. En kreatin loading cyklus er den hurtigste måde, hvorved man kan opnå mættede kreatin depoter. En kreatin loading cyklus, går i al sin enkelthed ud på, at man i en kort periode indtager meget store mængder kreatin. Kreatin tolereres godt i selv meget høje doser. Også meget højere doser end der typisk anvendes i en kreatin loading cyklus.

Normalt anbefaler man, at man i en kreatin loading cyklus, indtager 20-30 gram kreatin hver dag i en uge. Kreatin mængden deles op i 5 g doser, som indtages jævnt spredt ud over dagen. Kreatinen indtages sammen med mad, eller sammen med en sukkerholdig drik som saftevand eller lignende. Årsagen til at kreatin skal indtages sammen med mad, eller sammen med en sukkerholdig drik, skyldes at kreatin optages bedre, når man kan fremprovokere et insulin respons. Efter kreatin loading ugen, så går man ned på en kreatin vedligeholdelsesdosis omkring 3-5 gram dagligt. Det er ligegyldigt hvornår denne kreatin dosis indtages, men på træningsdage er det en god ide, at indtage denne kreatin dosis lige efter træning, da det øger optageligheden. Ved at køre en kreatin loading cyklus, så sikre man sig, at man når optimale kreatin mængder i musklerne allerede efter en uges tid. Hvis men vælger den næste metode at tage sit kreatin på, så skal man beregne en længere periode, før man får det fulde udbytte af sit kreatin.

Hvis man ikke ønsker, at følge en kreatin loading cyklus, så kan man vælge at køre med den samme dosis af kreatin hver dag. Her indtager man typisk 3-5 gram kreatin fra Bodylab.dk om dagen, og fortsætter med denne dosis, indtil det bliver fordelagtigt at tage en pause fra kreatin, hvilket typisk er efter 3 måneders brug af kreatin. Hvis man vælger metoden med at tage 3-5 gram kreatin dagligt, så skal man forvente at det fulde udbytte af kreatin først indtræder efter cirka 1 måneds brug. Så man skal ikke fortvivle hvis man kun kan mærke marginale forandringer efter et par uges forbrug af kreatin. Hvis man vælger den langsomme kreatin metode, så må man væbne sig med tålmodighed, og acceptere at den fulde effekt først kommer efter en måneds forbrug af kreatin. Hvis man vælger denne kreatin doseringsmetode, så gælder der de samme regler, som hvis man fulgte en kreatin loading cyklus. Man bør stadigvæk blande sin kreatin op i en sukkerholdig opløsning, eller i det mindste indtage sin kreatin samme med et måltid.

Læs mere om kreatin pulver på www.bodylab.dk

Leave a Comment