Det var en ren tilfældighed, der gav mig en god ide til en lille modernisering af den lille restaurant, jeg driver sammen med en kompagnon her i byen. Forlænge siden indførte vi en ”Dagens menu” med enten to eller tre retter til en fordelagtig pris, og det blev hurtigt en stor succes.
For at orientere vore gæster printede vi hver dag menuen ud og lagde den frem på den lille pult lige indenfor indgangen, hvor vores personale kan tjekke i bogen, hvem der har bestilt bord. Men det har drillet os lidt, fordi det tit sker, at en eller anden kommer til at lægge kalenderen med bordbestillinger ovenpå arket med Dagens menu, og så står gæsterne og fumler med det.
Jeg var inde i en telebutik for at tegne et nyt mobil-abonnement til min kone, og da fik jeg øje på en rigtig smart iPad stander, der i forretningen bare blev brugt til at fremvise den nyeste iPad-model.
Det så smart og moderne ud, og så undfangede jeg den ide, at vi jo kunne have en iPad liggende fremme med Dagens menu på sådan en stander, så gæsterne hurtigt kunne orientere sig om menuen.
Min kompagnon og jeg har tidligere talt om, at vi burde afskaffe den gammeldags kalender med bordbestillinger og gå over i den digitale verden, og så tænkte jeg, at vi kunne slå to fluer med et smæk og gemme bordbestillingerne i en kalender på den samme iPad.
Det var min kompagnon helt med på, og så nævnte han i øvrigt, at han var liebhaver til den pult, vi hidtil har brugt, for den kan udmærket fungere som talerstol i forsamlingshuset i den lille by, hvor han bor, og de stod faktisk og manglede sådan en. Selv har mit firma købt en rigtig talerstol her.
Vi var enige om, at gæsterne jo ikke bare skal passe sig selv, når de kommer ind i restauranten, men vores tjenerstab har også klare ordrer om at gå gæsterne i møde, når de kommer. Vi har faktisk overvejet en egentlig og smart receptionsdisk, men dels kniber det med pladsen, dels vil det stjæle mere tid fra vores serveringspersonale, regner vi med, så indtil videre klarer vi os med vores nyindkøbte iPad på den fine stander.
Min kompagnon og jeg har løbende forbedret indretningen i restauranten, siden vi overtog den for godt halvandet år siden, men vi har sørget for at gøre det for små midler, for det skal indrømmes, at det var noget af en satsning for os, da vi overtog restauranten. Men min kompagnon er en fremragende kok, så han skal have en væsentlig del af æren for den konstant stigende omsætning, vi har oplevet.
Et eksempel på en forbedring for ganske små midler oplevede vi kort efter starten. Det er sådan, at adgangen til gæsternes toiletter er to døre i selve restaurationslokalet, og det kan godt virke lidt primitivt, når der åbnes til et toilet, så de spisende kan kigge derud. Men det har vi klaret med en ganske almindelig rumdeler, der nu skjuler dørene ud til de to toiletter.